شنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۸۵

خودارضائي يا masturbation




خودارضائي به معناي انجام عملي توسط خود فرد جهت رسيدن به اوج لذت جنسي يا ارضاي جنسي بدون عمل نزديکي و سكس مي باشد . البته اين تعريف کامل نميباشد چون ممکن است اين عمل توسط همسر و زوج جنسي بدون عمل نزذيکي صورت گيرد. لذا اصطلاح خود ارضايي طيف گسترده ا ي را شامل ميگردد که بسته به مذهب و فرهنگ و شرايط روحي و جسمي فرد متفاوت است وممکن است در فردي بعنوان اقدام درماني يا بعنوان قسمتي از نزديکي قلمداد گردد.
خودارضائي مردان يا استمناء غالبا در پسران نوجوان و جوان انجام ميگيرد و در تمامي آمارهاي ارائه شده درصد بالائي از پسران حداقل يکبار تجربه استمناء را در طول زندگي خود دارند ( متاسفانه هيچ آمار رسمي در ايران وجود ندارد) و در اروپا شيوع آن را در قشر در حال تحصيل و دانشجويان بيشتربوده است.
تا سالهاي حدود 1965 توسط اکثر پزشکان عمل خودارضاعي شديدا نکوهيده ميشد ولي پس از آن بتدريج توسط گروه متعددي از پزشکان نظر مثبت تري به آن داده شده است و گاهي نيز بعنوان درمان توصيه شده است.دلايل پزشکاني که نظر مثبت بر عمل (masturbation) دارند, خودارضائي را بعنوان راه جلوگيري از شيوع بيماريهاي مقاربتي و افزايش تعداد حاملگي غيرقانوني ناشي از ارتباط جنسي جوانان ميدانند و يا بعنوان قسمتي از رفتار جنسي طبيعي قلمداد کرده اند و شايد صرفا مضرات آن را در حد دفع مقداري از مايع مني (semen) يعني دفع مقادير ناچيزي پروتئين و ويتامين و مواد قندي ميدانند (نظر مولف) و همچنين با عمل خودارضائي از فشارهاي عصبي ناشي از تحريکات جنسي جلوگيري خواهد شد.
از طريق اين دو مسير مراکز نخاعي و فوق نخاعي (supraspinal) و سيستم عصبي مرکزي و هيپوتالاموس , ابتدا منجر به بروز نعوظ و سپس ادامه و استمرار تحريکات مراکز جنسي مغز, شدت تحريکات به حدي بالا ميرود که به حد آستانه ارضاي جنسي فرد برسد و عمل انزال صورت گيرد . اين مسير طبيعي تا انزال, با عمل نزديکي ميتواند رخ دهد و يا طي مرحله REM خواب (rapid eye movment) انجام شود. (خواب شامل چندين مرحله سطحي تا عمقي ميباشد.
در يکي از اين مراحل , حرکت سريع کره چشم وجود دارد که به اين مرحله REM گقته ميشود). در اين مرحله در افراد سالم نعوظ آلت تناسلي ايجاد شده و خواب ديدن و رويا نيز رخ ميدهد. طي نعوظ ممکن است همراه با تحريکات جنسي ناشي از روياي شبانه, ميزان تحريکات به حد آستانه انزال رسيده و منجر به ارضاي جنسي و انزال طبيعي گردد (محتلم شدن يا جنابت ).
آنچه توضيح داده شد مسير طبيعي ارضاي جنسي و انزال بود ولي طي عمل استمناء مسير تحريکات رفلکسي ناشي از حس هاي پنج گانه, بجاي حس لمس تمامي بدن, محدود به حس لمس موضعي ناحيه محدودي از آلت تناسلي ميباشد. همچنين تحريک ساير احساس مانند بينائي, شنوائي و حتي بويائي که طي عمل نزديکي اهميت دارد در حد صفر خواهد بود.
لذا جهت رسيدن به آستانه ارضاي جنسي, لازم است مسير ذهني (psychogenic) جبران کمبود تحريکات مسير رفلکسي و حسي را بنمايد, لذا با فشار ذهني و عصبي مضاعف , مغز مسير را به سمت رسيدن به حد آستانه انزال طي ميکند. که اين فشار مضاعف ميتواند با تکرار, عوارض عصبي ببار آورد. و همچنين بتدريج مرکز عصبي تحريکات جنسي با کاهش آستانه ارضاي جنسي وانزال, سعي در جبران اين کمبود تحريکات حسي را خواهد کرد تا مغز فشار کمتري را متحمل گردد.
و در نتيجه با کاهش آستانه ارضاي جنسي بتدريج فرد مبتلا به زود انزالي (premature ejaculation) خواهد شد. که عارضه شايع ناشي از استمناء ميباشد. بدين معني که زماني که فرد تحت تاثير تحريکات انذک جنسي قرار ميگيرد حتي زماني که تصميم به عمل نزديکي ميگيرد, مسيرهاي عصبي مرکزي جنسي فعال شده و با سرعت بيشتر, مدت زمان کمتر و با تحريکات جنسي کمتر, و با توجه به کاهش آستانه انزال, در مدت زماني کمتري فرد را به مرحله انزال و ارضاي جنسي ميرساند.
گاهي حتي قبل از نعوظ کامل آلت تناسلي واقدام به عمل نزديکي و دخول آلت تناسلي, فرد ارضاي جنسي ميگردد و آنچه را که سالها با آرزو و ذهنيت آن اقدام به استمناء ميکرده. پس از ازدواج قادر به انجام آن و يا لذت بردن از آن نخواهد بود.(اينجانب طي مشاوره با بيماران مبتلا به زودانزالي شديد, در درصد بالائي سابقه استمناء زياد را دوران جواني آنها ديده ام).
آيا خود ارضايي در زنان براي ارگاسم شدن آنها مشكل مي آفريند؟
من زني هستم كه از دوران دختري خود بسيار خود ارضايي كرده ام. اينكار را بطور متناوب انجام داده ام. اگرچه كه گاهي هر روز و گاهي هم براي مدتي اينكار را نكرده ام. الان در حدود بيست سال سن دارم اما براي ارگاسم شدن دچار مشكل شده ام. خيلي سخت ارگاسم مي شوم و بندرت دچار ارگاسم متوالي مي گردم در حاليكه در زمان خود ارضايي برايم بسيار راحت بود كه به ارگاسم برسم. آيا من نيروي ارگاسم شدن را از دست داده ام؟ ايا اين نيرو باز خواهد گشت اگر من براي مدت طولاني دست به خود ارضايي نزنم؟ پارتنر من با دست و همينطور زبان خود من را مدام تحريك مي كند اما همچنان ارگاسم شدن براي من سخت است. احساس مي كنم حتي وي نيز خسته شده است.آيا اين مسئله بخاطر ازدياد خود ارضايي در من است؟ آيا زنان هميشه دير ارگاسم مي گردند؟
نگران نباشيد. به تجربه بايد گفت كه ميزان خود ارضايي كه شما از آن حرف مي زنيد به نزديكي نگراني كه براي خود ساخته ايد نيست و نمي تواند تاثيري بر ارگاسم شدن شما چه در حال حاضر و چه در آينده داشته باشد.خيلي از زنان هستند كه براي ارگاسم شدن دچار مشكل مي شوند. چه توسط خودشان و چه تلاش پارتنر آنها ، براي دستيابي به اين مهم. در مورد شما مسئله مي تواند تا حدي رواني نيز باشد. اينكه شما احساس گناه مي كنيد از كاري كه انجام مي دهيد يا نگراني شما از انجام با اصطلاح بيش از حد آن مي تواند براي ارگاسم شدن شما ايجاد مشكل كند و فكر آن باعث سخت تر شدن ارگاسم در شما گردد
در مورد ارگاسم پياپي بخاطر بسپارد كه كلا اين مسئله بندرت اتفاق مي افتند.سعي كنيد فشار بيش از حد و بيشتر از يكبار ارگاسم به خود وارد نكنيد. اينطور نيست كه شما گير بدهيد كه حتما بايد ارگاسم چنيدن باره داشته باشيد. در اين مورد هر زني موفق به داشتن تجربه آن نيز نمي گردد. بخاطر بسپاريد كه شما خيلي هم خوش شانس هستيد كه آن را هر چند مدت يكبار تجربه مي كنيد
در مورد اينكه براي شما ارگاسم شدن با پارتنرتون سخت شده است دلايلي رو برايتان فهرست كرده ام كه مي تواند عامل اين مورد باشد
يك - زمانيكه شريك شما مشغول تحريك كردن شماست ذهن شما در جاي ديگري بسر مي برد. آيا وي خسته شده است؟ آيا وي تا ارگاسم شدن شما تلاشش را خواهد كرد؟ الان وي به چه فكر ميكند؟ چرا ارگاسم نميشوم؟ و نظاير اين افكار.بهتر است بجاي اين افكار فكر خود را بروي تحريكاتي كه ميشويد متمركز كنيد
دو -ممكن است شما در طول تحريكات پارتنر خود تحريك هم مي گرديد اما اينكه ممكن است ارگاسم نشويد باعث مي گردد كه دوباره فشار بيشتري را به تحريكهاي جنسي خود وارد آوريد و آن را با سركوب كردن ناخواسته پايان دهيد.
سه - ممكن است شما از اينكه به پارتنر خود فشار بياوريد و از وي بيشتر بخواهيد يا تمناهاي خود را نشان دهيد مي ترسيد
چهار - از اين مي ترسيد كه پارتنر شما تمام فكر خود را مشغول ارگاسم كردن شما كرده است چراكه احساس مي كنيد براي ارگاسم شدن تحت فشار هستيد و اين خود نيروي باز گرداننده براي ارگاسم شدن است.
پنج - ممكن است شما دچار درگيري هاي شخصي خود باشيد و يا حتي ممكن است نارضايتي را در مقابل فردي كه با وي آميزش داريد احساس مي كنيد.اين خود مي تواند ناخواسته باعث گردد كه در مقابل ارگاسم شدن مقاومت نماييد.سنبلي براي مقاومت در مقابل وي!
شش -شما ممكن است احساس گناه و يا نارضايتي از جنس خود ، يدن خود و يا سكسي بودن خود مي كنيد و در نتيجه نمي توانيد خود را در زمان رابطه راحت نگه داريد.
هركدام از دلايل بالا اگر در مورد شما صدق مي كند مي تواند نشانه اي براي شما باشد. اينكه بايد روي فضاهاي داخلي و شخصي خود كار كنيد ، فكر كنيد و با پارتنر خود صحبت كنيد. ارگاسم نشدن خود را مسئله اي در نظر نگيريد كه بخواهيد آن را شخصي تلقي كنيد و يا در خود بريزيد.بايد آن را با پارتنر خود مطرح كنيد و سر در بياوريد كه مشكل از كجا نتيجه مي گيرد. شما بايد شرايط خود و پارتنر خود را در مواردي كه دچار ترديد يا تورم آن را ميبينيد تقيير دهيد.بعد از آن لازم است كه در صورت همچنان پابرجا بودن مسئله با يك متخصص روانشناس موضوع را در ميان بگذاريد.اما بخاطر بسپاريد كه هيچ ربطي بين مشكل شما و خود ارضايي شما وجود ندارد

سوال: اگر پدر یا مادری یک مرتبه وارد اتاق پسر هفده ساله خودشون بشن.. و یک مرتبه ببین که اون داره خود ارضائی میکنه و هر دو هم خجالت زده بشن.. بهترین برخورد کدام است؟
جواب: بهترین کار این است که پدر و والدین رفتار خود رو با فرزندان طوری تنظیم کنند که حریم خصوصی هر دو طرف رعایت شود.. هر انسانی یک حریم خصوصی دارد که حتی در خانواده خودش هم به این حریم خصوصی احتیاج دارد.. و کسی نباید به آن تجاوز کند... بخصوص وقتی که فرزندان آنها به سن بلوغ رسیده اند.. پس صرف یکمرتبه وارد اتاق فرزند شدن.. آنهم بدون در زدن و درخواست اجازه.. و یا هیچ گونه معطلی.. خودش به نوعی زیر پا گذاشتن حریم خصوصی دیگران است. از طرفی بهتر است وقتی جوانی میخواد خود ارضائی کنه.. بهتره مطمئن باشه که در ها قفل هست. اما حالا که این اتفاق افتاده بهتره اول عذر خواهی کنید وسریع اتاق را ترک کنید.. و بعدا که وی از اتاق خارج شد.. چیزی به رخ او نیاورید... و اگر خودش اشاره کرد.. ضمن عذر خواهی مجدد.. به وی بگویید که شما این مسائل و نیازش را درک میکنید.. و نیازی نیست که خجالت بکشه... و یا ترس و واهمه ای داشته باشه..و با حالتی جدی/ شوخی بهش بگوئید که بهتره قبلا در رو قفل کنه. چند روز بعد و در فرصتی که خودتان احساس میکنید مناسب است و با حالت و روش مناسبی که خودتان احساس میکنید مناسب است.... باب صحبت در باره مسائل جنسی رو با وی باز کنید... شاید کلی سوال در باره مسائل جنسی داشته باشد
...