دوشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۸۶

ستم جنسی

موقعیت زنان و حدود ستم جنسی از بهترین نمودارها و گویاترین معیارها برای ارزیابی شرایط حاکم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. رسیدن به یک تحلیل فراگیر و واقعی و تبیین راهبردی انضمامی و عملی، لزوم واکاوی نظریات مختلف، بازگشت به ژرفای تاریخ و بررسی شرایط و مناسبات مستقر کنونی را می طلبد.
1ـ انکشاف ستم جنسی:
نظریاتی را که تا کنون در این باره ابراز شده اند را می توان به دو گروه تقسیم کرد:
1ـ فراتاریخی 2ـ تاریخی
1ـ نظریات فراتاریخی تحت لوای زیست شناسی و مردم شناسی، طبیعت را به عنوان عامل فرودستیِ ابدی جنس مونث معرفی می کنند:
الف ـ نظریه زهدان که به دلایل شگفت آور توجیه نشده ای فرض می کند که اعضای تولید مثل سرنوشت سایر توانمندی‌های هر دو جنس را تعیین می کند.
ب ـ نظریه‌ی خانواده‌ی جاودانی که تقسیم کار بین زن و مرد را همیشه یک سان و کار زن را محدود به خانه و خانواده و شوهر را در بیرون از خانه دانسته است غافل از این که این شکل خانواده از ابتدا موجود نبوده است.
ج ـ نظریه‌ی شکار که بر مبنای تقسیم کار میان زن و مرد استوار است و بدین گونه تشریح می شود: مردها شکارچی و جنگ جو بوده در حالی که زنان جمع آورندگان غذا و مشغول خرده کاری بوده‌اند. البته در این نظریه شکار مهم‌ترجلوه داده می شود.
و نظریاتی از این دست که می‌خواهند با تئوری‌های عوامانه و ساده انگارانه و تبلیغات شبه علمی ثابت کنند: همیشه این گونه بوده است و چنین خواهد ماند.
2ـ نظریه‌ی تاریخی:
تبیین تاریخی ستم جنسی، ستم کشیدگی زنان را ماحصل نهادهای ساخته شده به دست انسان و ناشی از قوانین جامعه‌ی پدرسالار تقسیم شده به طبقات می‌داند. پدرـ خانواده نهادی کاملاً بشری است که خیلی دیر در تاریخ اجتماعی هم زمان با رشد مالکیت خصوصی و تقسیمات طبقاتی پا به عرصه‌ی وجود گذاشت.
نخستین تقسیم کار در میان زن و مرد آن گونه که امروزه متداول است نبوده و در جامعه‌ی بدوی زن و مرد هر دو در کار اجتماعی مشارکت می‌جستند. در حالی که مردان مشغول جستجو برای یافتن حیوانات برای تهیه‌ی گوشت شکار بودند زنان مشغول انواع کارهای گوناگون تولیدی نظیر سفال‌گری، صنایع دستی گوناگون، چرم سازی و پرورش نخستین اشکال علوم بودند. یکی از شاخه‌های کار زنان شخم زمین با چوب دستی به کشاورزی انجامید و اهلی کردن حیوانات وحشی به دامداری منجر شد. این پیشرفت‌های عمده نه تنها تمدن را پایه‌گذاری کرد بلکه مردان را از شکار آزاد کرد تا بتوانند در این اشکال عالی‌تر تولیدی مشارکت و سرانجام آنها را تصاحب کنند. همگام با پیدایش اقتصاد نوین مبتنی بر کشاورزی و دامپروری، تقسیم کارهای جدیدی پا به عرصه‌ی وجود گذاشت و جایگزین تقسیم کار پیشینِ مبتنی بر جنسیت شدند. این امر به دلیل حاصل شدن انباشت اولیه‌ای بود که اجازه‌ی چنین امری را می‌داد و قبیله از خطر گرسنگی تا حدودی رهایی یافته بود. بنایی، کشتی سازی، نساجی، سفالگری، ریخته‌گری و سایر کارهای دستی به حرفه‌های تخصصی تبدیل شدند. نقش جنسیت‌ها در این فرآیند به شکل برجسته‌ای دگردیس شد. همگام با رشد و تکثیر انبوه این تقسیم کارها و زیرمجموعه‌های آنها کارها به طور روزافزونی در دست مردها متمرکز شد و در نهایت در دست مردان قرار گرفت و زنان به درون خانه و زندگی خانوادگی رانده شدند. یعنی در داخل ساخت جامعه‌ی مبتنی بر پیوندهای جنسی هر چه بارآوری‌ِ کار بیشتر و بیشتر تکامل یافت همراه با آن مالکیت خصوصی، مبادله، اختلاف ثروت، امکان استفاده از نیروی کار دیگران و بنابراین پایه‌ی تناقض‌های طبقاتی رشد نمود که در طی قرن‌ها به گذار از ساخت اجتماعی قدیم (کمونیسم مادرسالارانه) به شرایط جدید (جامعه‌ی طبقاتی پدرسالارانه) منجر شد و در این پروسه به عنوان ماحصل انکشاف طبقات زن به عنوان برده‌ی کار خانگی در خانه محبوس شد.
بازتاب این انقلاب در زمین را می‌شود در انقلاب در بهشت دید(این که خدایان زن جایشان را به خدایان مرد و سپس یک خدای مرد واحد دادند) و همراه با این خیزش مذهب و قدرت دولت (به عنوان نتیجه‌ی جامعه‌ی طبقاتی) به زنان آموزش داده شد که تمامی زندگی‌شان در چهاردیواری‌ِ خانه محصور باشد و بهترین زنان کسانی‌اند که بدون هیچ گونه شکایتی در خدمت همسر و خانواده‌ی خود باشند؛ خانواده‌ای که کاملاً تحت تسلط نظام مالکیت واقع گشت و شکل خود را علی‌رغم تحولات پیاپی در بخش بزرگی از تاریخ جوامع طبقاتی حفظ کرد و تبدیل به نهاد غیرقابل تغییری شد که تحکیم مالکیت خصوصی را از طریق وراثت و نیز ستم اجتماعی در تمامی اشکال گوناگونش (از جمله شیوه‌های فکری که صرفاً چیزی جز اطاعت کورکورانه‌ی دستوراتِ مافوق نیست) را تضمین می‌کند. توجیهاتِ ایدئولوژیکی همراه با تعصبات ریاکارانه‌ای که این نوع تبعیض (تبعیض جنسی) را حمایت می‌کند، همواره بخش جدایی ناپذیر از ایدئولوژی‌‌ِ حاکم تمام طبقات دارا (که در پی یکدیگر در تاریخ ظهور کرده) بوده است.
2ـ ستم جنسی و سرمایه داری:
با توجه به ریشه‌های اقتصادی ستم کشیدگی زنان میتوان گفت که رسیدن به رهایی کامل زن در چهارچوب نظام سرمایه داری امری غیرممکن است:
الف ـ ارزش نیروی کار در مقایسه با دیگر کالاها از خصلت ویژه‌ای برخوردار است؛ یعنی علاوه بر یک جزءِ ثابت و پایدار شامل یک جزءِ متغیر نیز هست. جزءِ پایدار شامل کالاهای لازم برای تجدید قوای نیروی کار به مفهوم جسمانی است و جزءِ متغیر در هر عصر و در هر سرزمینی شامل ارزش آن کالاهایی است که دربرگیرنده‌ی یک حداقل حیات معمولی بالاتر از حداقل جسمانی است. مارکس این جزء از ارزش نیروی کار را جزءِ «اخلاقی ـ تاریخی» آن نام نهاد. نقش زنان در این تحلیل این گونه می گنجد که اگر یک کارگر مرد مجبور بود تمام کارهایی که زن در خانه انجام می‌دهد، خودش انجام داده و یا به نهادهایی در جامعه بسپارد (تربیت و پرورش فرزندان، شستشو، آشپزی، نظافت و...) آنگاه ارزش نیروی کار در سطح بالاتری قرار می‌گرفت که برای حاضر شدن بر سر کار باید دستمزدِ بیشتری به او پرداخت می‌شد. ارزش اضافه‌ای که از این طریق حاصل می‌شود تا حدود 20% ارزش افزوده‌ی تولید شده در کل را شامل می‌شود. به همین دلیل است که تبلیغ می‌شود: جای زن در خانه است. گرچه زنان همواره به عنوان نیروی کار ارزان برای کارفرمایان مطرح بوده‌اند لیکن مسئولیت اصلی وی همان کارهای خانه، شوهرداری و نگهداری از خانواده معنا می‌شود و کار او در خانه صرفاً «‌کمک خرجی» و «‌درآمد دوم‌» وانموده می‌شود.
ب ـ از نمودهای اصلی سرمایه داری کالایی شدن نیروی کار کارگر است و این روابط کالایی، بیگانگی و پراتیک شی‌ء شدگی خود را در عرصه‌های هر چه بیشتر نشان می دهد و از آن جمله است کالا شدن جسم زن که در صنعت سکس، تبلیغات رسانه‌ها و سالنهای مد عینیت می‌گیرد.
ج ـ یک تحلیل علمی و مادی، تحلیلی کل گرایانه است که با در نظر گرفتن شرایط جهانی همراه است، نه تحلیلی در مورد یک سیستم ایزوله و بسته (بخصوص در عصر امپریالیسم پسین). اگر قائل به برآورده شدن تساوی زن و مرد در ساختِ سرمایه دارانه باشیم این امر باید در کل جوامع تحت زیست آن تحقق یابد. از تضادها و عدم توازن‌های سرمایه‌داریِ مالیِ جهانی و امپریالیسم این است که در کنار زنان کشورهای متروپل که توانسته‌اند به حقوقی دست یابند ستم کشیدگی زنان سایر مناطق جهان در بیشینه‌ی حدممکن آن وجود دارد (این امر به معنای نفی مبارزات زنان و طبقات کارگر کشورهای متروپل نیست).
3ـ جنبش زنان در ایران و نقش نیروهای چپ:
الف ـ به لحاظ جامعه شناختی هر گونه شکافی اعم از طبقاتی، قومی، جنسی، استبداد و دموکراسی و... باعث ایجاد جنبش‌هایی می‌گردد. شکاف و ستم جنسی ما را به جنبش زنان رهنمون می‌کند.
با توجه به ساخت جامعه‌ی ایرانی و نقش مذهب و پایداری آن و تبدیل شدنش به عنوان یکی از ارکان (رکن اصلی) ایدئولوژی و روبنای سرمایه داریِ ایرانی، ستم جنسی در جامعه‌ی ایرانی را میتوان ستم جنسیِ مضاعف دانست. یعنی علاوه بر کار بردگی در خانه و اجحافی که از سوی جامعه‌ی طبقاتی نسبت به زنان و ستم طبقاتی در حق زنان طبقات کارگر و فرودست روا داشته می‌شود، ستم حاصل از اتمسفر مذهبی را هم باید در نظر گرفت. آنچه که از سوی دستگاه ایدئولوژی پرداز در تمامی تبلیغات و رسانه‌ها و الگوسازی‌ها صادر می‌شود برمبنای تقدیس خانواده و زن زیردست انجام می‌شود.
جنبش زنان در ایران از آن رو که در تناقض بنیادین با روبنای جمهوری اسلامی یعنی فقه اسلامی قرار می‌گیرد و با تحلیلی مادی که از ستم جنسی رفت در پیوند ناگسستنی با جنبش کارگری از ظرفیت کاملاً انقلابی برخوردار است و شیوه‌ی برخورد حاکمیت سیاسی با این مسئله گواه بر این موضوع است، برخوردی که حاکی از سرکوب حداکثری می‌باشد و هیچ گونه خویشتن داری را برنمی‌تابد (اولین نمود آن سرکوب مراسم هشت مارس سال 57 توسط پاسدارها و حزب الله بود و آخرین نمود آن در 22 خرداد سال 85).
ب ـ مارکسیسم، تحلیلی تاریخی ماتریالیستی و چشم اندازی علمی برای آزادی زنان عرضه کرد و برای نخستین بار نه تنها برای سوسیالیسم بلکه برای آزادی زنان نیز مبنای ماتریالیستی ـ علمی بنا نهاد؛ ریشه‌های ستم کشیدگی زنان را عیان ساخت و رابطه‌ی این ستم دیدگی را با تولید به شیوه‌ی تولید مبتنی بر مالکیت خصوصی و جامعه‌ی تقسیم شده به طبقات روشن کرد و اعلام کرد که فقط یک انقلاب سوسیالیستی‌‌ِ حاصل از مبارزه‌ی طبقاتیِ نشأت گرفته از رشد ظرفیت‌های تولید بشر می‌تواند پایه‌های مادی لازم برای آزادی کامل زنان را فراهم سازد.
با توجه به آنچه که رفت برای تغییر در شرایطِ دیرینه‌ای که زنان را در درون خانواده مقهور می‌سازند نیروهای چپ باید تلاش کنند میان جنبش زنان و مبارزه‌ی طبقاتیِ پرولتاریا پیوند بزنند و با طرح خواسته‌های مشخص در جهت منافع همه‌ی زنان حرکت کنند و این جلب حمایت توده‌های زنان امری الزامی است چراکه انقلاب سوسیالیستی و آزادی زنان بدون دیگری تحقق نمی‌پذیرد. مبارزه برای آزادی‌های دموکراتیک بخشی از این راه می‌باشد که فعالین چپ می‌توانند و باید پرچم آن را بلند کنند. به گفته‌ی لنین: «‌به رغم این که تحت نظام سرمایه‌داری چه میزانی از دموکراسی وجود داشته باشد زن یک «‌برده‌ی خانگی» باقی خواهد ماند. برده‌ای که در اتاق خواب، شیرخوارگاه، آشپزخانه... حبس شده است.... فقط آنان که نمی‌توانند درست بیاندیشند یا هیچ گونه آگاهی درباره‌ی مارکسیسم ندارند می‌توانند چنین نتیجه‌گیری کنند: پس آزادی طلاق هیچ فایده‌ای ندارد، دموکراسی هیچ فایده ‌ای ندارد.... . مارکسیست‌ها واقفند که دموکراسی ستم طبقاتی را ملغی نمی‌کند... هر چه آزادی طلاق کاملتر باشد زنان به وضوح بیشتری می‌توانند درک کنند که منشاءِ بردگیِ خانوادگی آنها سرمایه‌داری است نه فقدان حقوق. هر چه نظام حکومتی دموکراتیک‌تر باشد، کارگران واضح‌تر خواهند دید که ریشه‌های مصیبت‌ها خودِ سرمایه‌داری است نه نداشتن حقوق.»
تضاد طبقاتی خود را در سطح جنبش زنان نیز آشکار می‌سازد با وجود این خواهران متخاصم نقاط تماس عدیده‌ای دارند که گرچه جدا از هم حرکت می‌کنند اما می‌توانند مشترکاً ضربه وارد کنند. (فرمولِ حرکت جدا ولی ضربه‌ی مشترک).نقاط مشترکی چون آزادی پوشش، حق طلاق، حق حضانت فرزندان،حق شرایط برابر کار با مردان و.... آنچه که مرزبندی چپ را با نیروهای دیگر روشن می کند این است که چپ رهایی اصیل زن را بدون ارتقای کل اقتصاد وفرهنگ وبدون در هم شکستن واحد اقتصادی خرده بورژوایی خانواده وبدون شروع تولید اجتماعی وآموزش ،امری محال می داند.

دوشنبه، آذر ۱۲، ۱۳۸۶

بهداشت واصلاح موهای واژن

این مقاله را در ماه آگوست امسال در هفته نامه بهداشت و یا :
Weekly hygiene
منتشر نموده ام اکنون ترجمه فارسی آنرا برایتان می گذارم /
اصلاح و كوتاه كردن موهاي واژن بمنظور افزايش محبوبيت و وجهة عمومي ارائه شده است. من نمي‌دانم كه اين تمرين تا چه حد وسعت دارد اما فقط مي‌دانم كه در ميان زنان بعضي از جوامع آمريكايي عموميت زيادي دارد. اين تمرين چيز جديدي نيست. زنان زيادي از جامعه‌هاي گوناگون با فرهنگهاي خاص خود، در گذشته، مانند حال، موهاي واژن خود را كوتاه يا اصلاح مي‌كردند. بعضي از فرهنگ‌ها، كلاً مو را براي مردان و زنان غير قابل قبول مي دانند. بر روي اين كرة خاكي هيچ جايي وجود ندارد كه در آن قسمت زنان اصلاً موهاي واژن خود را كوتاه و يا اصلاح نكنند
دليل احتمالي اينكه همة جوامع اين امر را توصيه كرده‌اند، بخاطر رعايت بهداشت شخصي است. اكثر ماها كه در شهرهاي بزرگ زندگي مي‌كنيم، فراموش مي‌كنيم كه برخي جوامع آب جاري در دسترس ندارند تا با آن حمام كنند. در صورتيكه يك زن با موهاي واژن ناسالم و كثيف نيست، اما از بين بردن آنها باعث مي‌شود كه بهداشت شخصي راحت‌تر حاصل شود. اين به اين دليل است كه مايع‌هايي كه بدن يك زن از خود توليد مي‌كنند در ميان موهاي واژن جمع مي‌شوند، مخصوصاً در دوران عادت ماهانه. وقتي كه اين مايع‌ها نتوانند خشك بشوند و پيرامون موهاي واژن بچسبند، آب كمتري به مهبل مي‌رسد(در هنگام شستن) و اين موضوع سلامت مهبل را به خطر مي‌اندازد. زنان آمريكايي و اروپايي كه امروزه موهاي واژنشان را ازاله مي‌كنند، حتي با وجود اينكه دسترسي به آب روان در خانه‌هايشان دارند، گزارش كرده‌اند كه آنها دريافته‌اند كه اغلب تميز نگاه داشتن مهبل برايشان آسان‌تر است و احساس خشكي بيشتري در طي فعاليت روزمره‌شان دارند. اين موضوع صحت بيشتري بخصوص در دورة قاعده‌گيشان دارد. اگر اين تمرين مزاياي زيادي براي زنان و مردان نداشت، بعيد بنظر مي‌رسيد كه بيشتر فرهنگ‌ها آن را اتخاذ كنند
هدف از وجود موهاي واژن چيست؟ درصورتيكه اين موها از بافتهاي ظريف مهبل محافظت مي‌كنند، امروزه هدف اوليه وجود آنها براي تزئين نيز ديده مي‌شود. اگر موهاي واژن دليل بيولوژيكي داشتند، تمام زنان بعنوان پوشش بايد آنرا مي‌داشتند. زنان برخي از قبايل و نژادها بطور طبيعي خيلي كم دارند و يا اصلاً موهاي واژن ندارند. به نظر نمي‌رسد كه وجود آنها براي رنجاندن باشد. بعضي‌ها فكر مي‌كنند كه موهاي واژن براي اين درست شده‌اند كه در خود يك بوي زنانه جمع كنند تا شريك بصورت بالقوه متوجه بشود كه آيا زن براي سكس آماده است يا نه. از آنجائيكه بوئيدن اندام تناسلي شريكمان براي اينكه متوجه بشويم كه او در حالت سكس قرار دارد يا نه، كار درستي نيست، و تشخيص بو در صورت وجود برخي بيماريها امكان پذير نيست، اين نظريه از كمال خوبي برخوردار نيست. موهاي واژن، اغلب بعنوان يك موضوع اجتماعي خدمت مي‌كنند تا يك مورد بيولوژيكي
موهاي واژن اغلب بعنوان يك سمبل زنانگي است. يك زن موهاي واژن دارد و يك دختر آنها را ندارد. يك زن ممكن است احساس بيشتري از زنانگي بكند، وقتي كه موهاي واژن دارد. يك دختر ممكن است براي اينكه بتواند خودش را زن صدا بزند نياز به موهاي واژن داشته باشد. بعضي از زنها وقتي كه موهاي واژن خود را كوتاه و اصلاح مي‌كنند، هميشه مقداري از آن را باقي مي‌كذارند تا همه بفهمند كه آنها زن هستند و نه دختر. اغلب زنان هويت خود را در حضور توسعة پستانها و بوجود آمدن موهاي واژن مي‌دانند. اينها تعاريف اجتماعي زنانگي است و نه تعاريف بيولوژيكي آن. همانطور كه در بالا ذكر شد بعضي از زنان موهاي واژن ندارند، آيا اين بدان معني است كه آنان خصوصيات زنانگي كمتري دارند؟ بعلاوه، اغلب داشتن مو در بدن يك خصوصيت مردانه است. يك زني كه موهاي واژن زيادي دارد، خصوصيات زنانه بيشتري دارد يا خصوصيات مردانة بيشتر؟ ايده‌هاي اجتماعي مي‌توانند نسبتاً گيج كننده و غير واقع باشند
در جوامع غربي، موهاي بدن زنان به اهداف سياسي خدمت مي‌كنند. از زمانيكه زنان موهاي بدنشان را به خاطر فشارهاي اجتماعي و انتظارات ازاله مي‌كنند و مشاهده مي‌شود كه مردان جامعه را تحت كنترل دارند، فمينيست‌ها احساس كردند كه زنان با ازاله نكردن موهاي بدنشان، مي‌توانند كنترل بيشتري بر زندگي خود داشته باشند و با اين كار يك پيغام ارسال كنند. بعضي از فمينيست‌ها توصيه كرده‌اند كه زنان آزاد و امروزي هرگز نبايد موهاي بدنشان را ازاله كنند. براي آزادي، يك زن بايد به موهاي بدنش اين اجازه را بدهد كه آزادانه رشد كنند. آنها مي‌گويند زني كه اصلاح بكند به عنوان يك برده براي مردان و اجتماع است. درصورتيكه شايد اين موضوع بر پاية حقيقت باشد، ولي بيشتر به نظر مي‌رسد كه يك فمينيست در جستجوي يافتن يك آزادي فردي براي زنان است. بنابراين، يك زن بجاي اينكه از عهدة انتظارات اجتماعي‌اي كه از او مي‌رود برآيد، او بايد كارهايي را انجام دهد كه گروه اجتماعي و يا نيازهاي سكسي مورد نياز خود او را مجبور مي‌كنند. او آزاد نخواهد بود كه آن چيزي را كه موقعيت او برپاية آن است را انتخاب كند. اگر يك زن موي بدن و موي واژن دارد اين به دليل چيزي است كه خودش انتخاب كرده است. حتي ممكن است كه فشار اجتماعي جزئي از تصميم آنرا تشكيل بدهد
حتي در فرهنگهايي كه داشتن موهاي بدن و موهاي واژن براي زنان طبيعي و قابل قبول است، بعضي از زنان ترجيح مي‌دهند كه آنها را اصلاح كنند. اين قضيه بيشتر در كشورهاي اروپايي صادق است. اين موضوع نشان دهندة آنست كه ميل به اصلاح كردن موهاي واژن فقط نمي‌تواند بنابر دلايل اجتماعي باشد، بلكه مي‌تواند بخاطر اميال شخصي باشد
از آنجائيكه وجود موهاي واژن بعنوان نشانه‌اي از زنانگي عنوان مي‌شود، زناني كه موهاي واژنشان را اصلاح مي‌كنند بيشتر داراي صفات دخترانه بنظر مي‌رسند. او دختر تر از يك زن است. به همين دليل بعضي از زنان و مردان اينچنين زن را از نظر سكس خوب فعال نمي‌يابند. در صورتيكه تراشيدن موهاي واژنتان باعث مي‌شود كه شما جوانتر بنظر برسيد، اين كار باعث نمي‌شود كه شما مانند بچه بنظر برسيد. يك زن بزرگسال و بالغ كه موهاي واژن هم نداشته باشد، با يك بچة پنج ساله اشتباه گرفته نمي‌شود. يك زن يا يك مرد ممكن است بنابر دلايل زير يك زن كه موهاي واژنش را تراشيده ترجيح بدهند. اين دقيقاً مانند آنست كه كسي موهاي كوتاه قهوه‌اي را به موهاي بلند روشن ترجيح بدهد
يك زن ممكن است كه دوست نداشته باشد كه موهاي واژن داشته باشد، چونكه نمي‌خواهد بعنوان يك بچه باشد. يك دختر جوان كه هرگز زنان بالغ را لخت نديده، شايد معتقد باشد كه آنها نيز مانند او فاقد موهاي واژن هستند. تعدادي از دختران كه زنان بزرگسال با موهاي واژن را ديده‌اند، مهبل بي‌موي خود را ترجيح مي‌دهند و اجازة رويش كمترين مو در آن را نمي‌دهند. دختران اغلب، رويش موهاي واژنشان را نشانه‌اي از رشد كردن و زن شدن مي‌دانند، عده‌اي از دختران از اين تغييرا كمي هراسان هستند و بيشتر علاقه دارند كه دختر باشند و نمي‌خواهند كه زن باشند. بنا بر اين دلايل است كه عده‌اي از دختران شروع به تراشيدن موهاي واژنشان از زماني كه آنها تازه در‌آمده‌اند مي‌كنند و از آن را دوست نداند و از داشتن موهاي واژن احساس نفرت مي‌كنند
به دليل تجربيات كودكي، زنان و مردان ممكن است كه يك شريك فاقد موهاي واژن را ترجيح بدهند. به دليل كاوشهاي بچگي و بازي پسران و دختران، ممكن است كه آنها انتظار داشته باشند كه موهاي واژن وجود نداشته باشند. براي يك بچه غير عادي نيست كه موهاي واژن را زشت احساس كند. حتي اگر يك بچه بداند كه والدينش موهاي واژن دارند، او قادر نيست كه تصور كند كه او و شريكانش بعداً در زندگي اين موها را خواهند داشت. آنها قادر نيستند درك كنند كه بدن آنها نيز در آينده مانند بدن والدينشان خواهد شد. به همين دليل من نمي‌خواهم كه اين موضوع را كه بعضي از برزگسالان ترجيح مي‌دهند خود و يا شريكانشان فاقد موهاي واژن باشند، را غير طبيعي درنظر بگيرم. اگر شريك سكسي يك شخص در دوران كودكي فاقد موهاي واژن باشد، چرا اين راه نمي‌تواند براي هميشه ادامه يابد؟
اصلاح كردن موهاي واژن يكي از شركا مي‌تواند خيلي سودمند باشد حتي اگر شريك ديگر آنها را كاملاً داشته باشد. موهاي واژن يك زن اگر بلند و ضخيم باشند باعث مبهم شدن اندام تناسلي وي مي‌شوند و يك سد بين زن و اندام تناسليش ايجاد مي‌كند. يك زني كه موهاي واژنش را كوتاه و يا اصلاح مي‌كند، آگاهي بيشتري نسبت به اندام تناسليش خواهد داشت. يك زن و يا يك نوجوان، احتمالاً رابطة صميمي خود با اندام تناسليش را بيشتر توسعه مي‌دهد، وقتي كه موهاي واژنش را اصلاح كند. براي مبتدي‌ها، اغلب نياز است كه به مهبلشان نگاه كنند و اين كار را بايد بر يك اساس منظم انجام دهند. گاهي اوقات آنها در دوران بچگي، شايد نمي‌توانستند مانند بزرگسالي اين كار را انجام دهند. به دليل افزايش آگاهي آنان و شناختشان از آناتومي بدنشان، آنها ياد مي‌گيرند كه ارزش بيشتري براي اندام تناسليشان قائل شوند. ممكن است كه آنها تشخيص دهند كه اندام تناسليشان چيزي فراتر از مقداري مو و يك سوراخ است، آن يك مهبل است. زنان زيادي از نرمي و پيچيدگي اندام تناسليشان، حيرت مي‌كنند. اين مزاياي سكسي نسبتي با شريك زن و يا ارجحيت‌هاي شريك ندارد. يك نوجوان كه فاقد شريك است ممكن است همانند يك زن سي‌و‌پنج ساله كه بيست شريك دارد اين مزايا را تشخيص دهد. به همين دليل است كه من و سايرين همة زنان را تشويق به كوتاه نگاه داشتن موهاي واژن حداقل براي يكبار در دوران بلوغ مي‌كنيم، اما اين موضوع بعنوان يك نياز بنظر نمي‌رسد. به بيان ديگر اگر زني دوست نداشته باشد كه موهاي واژن كوتاه داشته باشد، پسرفت مي‌كند
كوتاه نگاه داشتن موهاي واژن و اصلاح آنان مي‌تواند امتيازات زيادي در هنگام سكس با شريك داشته باشد. درابتدا ممكن است كه شريكتان اين موضوع را ترجيح بدهد و آن را براي برانگيختگي سكسي بهتر دريابد. به همين دليل ممكن است كه شما اين موضوع را آرزو كنيد. شريك يك زن ممكن است كه ترجيح بدهد قادر باشد كه ببيند آنچه را كه با زبان مي‌ليسد و يا انگشت و آلتش را درون آن مي‌كند. رشد موهاي واژن ضخيم ممكن است كه يك ديد تيره از اندام تناسلي زن ايجاد كند و باعث شود كه شما غريب و هراسان نسبت به آن بشويد. زناني كه سكس دهاني را دوست دارند آن را خيلي لذت بخش تر درك مي‌كنند وقتي كه پوست حساس آنها بطور واضح براي زبان شريكشان نمايان باشد تا زمانيكه آن پوست بوسيلة روكشي از مو پوشانده شده باشد. شريك آنها نيز از اينكه مو وارد دهانش بشود، نگراني نخواهد داشت. در حال حاضر تراشيدن و كوتاه كردن موهاي واژن يك راه براي افزايش سكس است، چه سكس دو نفره و چه سكس تك نفره
درحاليكه من زنان را به كوتاه كردن و اصلاح كردن موهاي واژنشان تشويق مي‌كنم، ممكن است آنها براي خود دلايل درستي براي عدم انجام اين كار داشته باشند. اگر يك زن بفهمد كه اين‌كار به نفع او نيست و يا اينكه احساس كند كه قادر به اين كار نيست، اين كار را انجام نخواهد داد. يك زن كنجكاو است كه بداند اين كار چه سودي برايش دارد. باوجود اينكه بعضي از زنان به درخواست شريكشان موهاي واژنشان را كوتاه و اصلاح مي‌كنند، ولي اين مورد نمي‌تواند دليل خوبي باشد.
اينطوري بنظر مي‌رسد كه اگر يك شريك مكرراً از زن بخواهد كه موهاي واژنش را اصلاح كند، او يك شريك متعارف نيست. من فكر مي‌كنم كه بعضي از زنها اين خواهش را منحرف مي‌دانند. زنان زيادي فكر مي‌كنند كه شريكشان مي‌خواهد كه آنان مانند كه دختر كوچك بنظر برسد. درحاليكه اعمال فشار توسط شريك يك زن براي كوتاه يا اصلاح كردن موهاي واژن كار مناسبي نيست، ولي خيلي مهم است كه او يادآوري كند كه آنها فقط مو هستند و مجدداً رشد خواهند كرد اگر كه شما ظاهر و احساس جديد را دوست نداريد. اين يقيناً موقعيتي است كه شريك مي‌تواند با آن سازش كند. يك زن مي‌توان بجاي تراشيدن و اصلاح آنها اقدام به كوتاه كردنشان بكند. او مي‌تواند از شريكش درخواست كند كه او نيز مشابه كار او را انجام دهد. اگر او كوتاه مي‌كند، شريك هم كوتاه كند و اگر او اصلاح مي‌كند شريك هم همان كار را بكند. با وجود اينكه من احترام زيادي براي انتخاب زنان قائل هستم ولي فكر مي‌كنم كه به اين موضوع نبايد خيلي اهميت بدهند، همانگونه شريك آنها نيز نبايد چنين باشد. هنوز هم يك زن حق دارد كه بگويد نه و شريك بايد شراطي را كه هست، بپذيرد
با وجود اينكه همة زنان مي‌توانند موهاي واژنشان را كوتاه بكنند، ولي بعضي از آنان تراشيدن اين موها برايشان عملي نيست. اگر شما موهاي واژن زيادي داريد بطوري كه در طول رانها و تا ناف گسترده شده‌اند، تراشيدن موهاي اطراف آلت به خصوص مهم تر است. اگر شما همة آنها را بتراشيد، اين كار نياز به فعاليت زيادي دارد و احتمالاً ارزش سعي كردن ندارد. بعضي از زنان كه موهاي واژن ضخيم و كلفت دارند، ممكن است با تراشيدن آنها احساس ناراحتي و درد بكنند و پوستشان را عصبي كند
براي زناني كه فقط مي‌خواهند كه موهاي واژنشان را كوتاه بكنند، مهارت و تكنيك ويژه‌اي نياز نيست. يك شانه و يك قيچي تمام ابزار مورد نياز است. يك اصلاح كنندة باتري دار و برقي نيز مي‌تواند براحتي مورد استفاده قرار گيرد. در اينصورت احتمال خراش و بريدن هم كم مي شود. يك زن مي‌تواند آهسته اقدام به كوتاه كردن بكند، اگر از ديدن اين كار لذت مي‌برد. زن مي‌تواند از يك ريش تراش استفاده كند اگر او تراشيدن را دوست ندارد
تراشيدن موهاي واژن براي مبتديان مانند رفتن در يك جادة ناهموار مي‌باشد. اكثر زنان از سوزش و خارشي كه در نتيجة تراشيدن موهاي واژن بوجود مي‌آيد، اغلب شكايت مي‌كنند. زنان اغلب از زنان ديگر مي‌شنوند كه آنها نيز نسبت به تراشيدن اين موها بي‌ميل هستند. احتمالاً دليل اين تاثيرات نامطلوب اينست كه آنها خيلي زود اقدام به اين كار مي‌كنند. معمولاً اغلب ريش‌تراشهايي كه براي اولين بار در كودكي استفاده مي‌شوند، مناسب نيستند و به بافتهاي ظريف مهبل آسيب مي‌رسانند. در اين زمان پوست تحمل تحريكهاي عصبي حاصل از ريش‌تراش را ندارد. زني كه تصميم مي‌گيرد كه موهاي واژنش را بتراشد در ابتدا نياز دارد كه متوجه باشد كه اين كار بدون خطر احتمالي نيست.
مواردي كه در زير ذكر شده‌اند فنوني هستند كه زنان مي‌توانند از آنها براي تراشيدن موهاي واژنشان استفاده كنند
مرحله به مرحله پيش رفتن. بجز در مواردي كه مي‌خواهيد شريكتان را متحير كنيد، يكدفعه اقدام به تراشيدن موهاي واژن بطور كامل نكنيد. بوسيلة كوتاه كردن كم كم موهاي واژن بطور هفتگي شروع كنيد. شايد بتوانيد از يك ريش‌تراش استفاده بكنيد. وقتي كه كل موها كوتاه شد، شروع به تراشيدن موهاي لبه‌هاي بيروني بكنيد. بنظر مي‌رسد كه تراشيدن موهاي لبه‌هاي بيروني از تراشيدن برآمدگيهاي واژن، قابل تحمل تر باشد. مي‌توانيد اين كار را براي چند هفته دنبال كنيد و يا شروع كنيد به كوتاه و كوتاه‌تر كردن قسمتهايي از برآمدگيهاي واژن بوسيلة اصلاح كردن و يا تراشيدن آنها. اگر شما با خبر قبلي شروع كنيد به توسعة تحريك عصبي اين قسمتها، شما اقدام به از بين بردن مويي نمي‌كنيد تا وقتي كه رنج و سوزشي وجود دارد. اين كار مي‌تواند بوسيلة آزمايش كردن ماشينهاي تراش مختلف، كرمها و ژلهاي اصلاح مختلف، تيغهاي مختلف و ساير وسايل اصلاح انجام شود. ممكن است كه زماني نياز باشد تا پوست آماده براي اصلاح بشود، از آنجائيكه تيغهاي اصلاح مي‌توانند يك لايه از روي پوست بردارند و موهاي زير آنرا از بين ببرند، ممكن است كه پوست كمي قرمز بشود. بعضي از زنان ممكن است بيابند كه قادر نيستند كه موهاي روي برآمدگي واژنشان را بتراشند، بنابراين ترجيح مي‌دهند كه فقط آنها را خيلي كوتاه كنند.
صرف وقت. در ابتدا انتظار آن هست كه بين سي تا شصت دقيقه براي هربار رشد كردن موها در مناطق واژن وقت لازم است تا آنها را بتراشيد. بعد از مدتي، اگر شما هر روز و يا چند روز يكبار اقدام به تراشيدن موهاي واژن بكنيد، شما و بدنتان عادت مي‌كنند كه عمل اصلاح را در دو دقيقه انجام دهيد
استفاده از تيغ نو براي هربار اصلاح. موهاي واژن خيلي كلفت و زمخت باعث آن مي‌شوند كه تيغها خيلي زود كند بشوند. هرگز از يك تيغ كه با آن در ابتدا موهاي پاهايتان را تراشيده‌ايد، براي تراشيدن موهاي واژن استفاده نكنيد، مگر اينكه بخواهيد خودتان را شكنجه بدهيد! اگر شما به استفاده از يك ريش تراش برقي عادت كرده‌ايد، مطمئن باشيد كه تيغه‌هاي آن كند نشده‌اند
استفاده از تيغهاي تراش خوب، ممكن است آنهايي كه داراي پره‌هاي مفصلي ويژه هستند. هم‌اكنون تيغ تراش بسياري از زنان داراي دسته‌هاي پهني هستند كه شما مي‌توانيد آنها را بهتر نگاه داريد. ممكن است كه لازم باشد كه شما چندين بار تلاش كنيد تا بهترين را بيابيد. ممكن است كه شما بخواهيد كه يكي از انواع يكبار مصرف آنها را كه در فروشگاهها موجودند را بخريد
شروع به تراشيدن بكمك ژل و يا خمير ريش‌هاي غليظ. قبل از اينكه تيغ را بر روي پوست بكشيد، يك لايه زخيم از خمي ريش يا ژل بر روي پوست بكشيد. شما نياز به مقداري روان كننده مابين پوست ظريف و تيغ تيز داريد. استفاده از آن بخصوص براي پوستهاي ظريف الزامي‌تر است. جوهر نعناع و اكاليپتوس ممكن است باعث سوزش كمي در پوست بشوند ولي در بلند مدت باعث تسكين دادن مهبل مي‌شوند -اگر خيلي باعث سوزش شدند آنها را بشوئيد
اصلاح در عصر. اين به آن دليل است كه شما زمان كافي براي آن كار داشته باشيد، و همچنين بعد از آن نياز داريد كه لخت باشيد و يا لباس آزاد و يا لباس شب بپوشيد. بعد از مدتي كه شما عادت به اصلاح و تراشيدن كرديد، شما مي‌تواني اين كار را در دو دقيقه در صبح در يك دوش كرفتن انجام دهيد
نپوشيدن لباسهاي زخيم. پوست شما بعد از اينكه لاية رويي آن برداشته شد، قادر نخواهد بود كه هرگونه مالش بر رويش را تحمل بكند. شما نبايد لباسي بپوشيد كه آن لباس اجازة مالش پيدا كردن با مهبلتان داشته باشد. پيراهن و دامن بپوشيد. شورت زنانه نپوشيد، در عوض شلوارك و يا شورت بكس مردانه بپوشيد. اگر ممكن است اصلاً لباس نپوشيد. پاچه‌هاي الاستيك شورتهاي زنانة معمولي ممكن است خط بين رانها و مهبلتان را اذيت بكند. پوشيدن شلوار جين تنگ بدترين ايده است. عمق موجود احتمال دارد كه براي شما نسبتاً عجيب باشد وقتي كه شروع به تراشيدن مي‌كنيد و ممكن است كه براي شما خيلي سخت باشد كه درمورد آن فكر نكنيد. اين موضوع در حقيقت چيز خوبي است زيرا شما را از جنسيتتان بيشتر آگاه مي‌كند. شما ناگهان لخت مي‌شويد و احساس بي‌حفاظي مي‌كنيد
خيساندن پوست در يك وان گرم و يا يك دوش آب گرم قبل از اصلاح. اين كار باعث مي‌شود كه مو نرم تر شده و بريدن‌ آن راحت‌تر شود. اين كار باعث مي‌شود كه زمان بيشتري بحساب بياوريد و باعث تيمار منطقة واژن مي‌شويد
بعد از تراشيدن لخت و يا با يك پيراهن خواب بخوابيد. بدون شلوار و شورت باشيد. لازم است كه شما هيچ احساس سايشي بر روي مهبلتان، وقتي كه خواب هستيد، نداشته باشيد. اگر شما از نوار بهداشتي استفاده مي‌كنيد، شما بر روي دو حولة قديمي بخوابيد، اگر كه پريود هستيد
در ابتدا خيلي دقيق نتراشيد. بر روي پوست فشار ندهيد. با تيغ به آرامي بر روي يك قسمت بكشيد و سپس به منطقة ديگر برويد. شما كل مو را برنمي‌داريد، اما اين كار باعث مي‌شود كه مقدار ناراحتي كه پوست تجربه مي‌كند، كاهش يابد. با هر بار تراشيدن، شما باعث مي شويد كه موي بيشتري برداشته شود. آرام و مهربان باشيد
پوست را با يك دست بكشيد وقتي كه با دست ديگر اقدام به تراشيدن مي‌كنيد. اين موضوع را بخصوص براي تراشيدن موهاي لبه‌ها رعايت كنيد. تراشيدن موهاي شيار نزديك چوچوله ممكن است سخت باشد، و احتمال آن است كه نياز به تمرين زياد داشته باشيد تا ماهر شويد
در جهت رشد مو بتراشيد، اين به آن معني است كه تيغ را از بالا به پائين بر روي برآمدگي واژنتان بكشيد و بصورت اريب به لبه‌هاي مهبل نزديك شويد. شما مي‌توانيد جهت رشد موهايتان را وقتي كه آنها را كوتاه كنيد، مشاهده كنيد. بعضي از زنان با تجربه در خلاف جهت رشد مو آنها را مي‌تراشند، بعد از اينكه براي بار اول در جهت رشد حركت كردند، با يك حركت سبك و استفاده از يك لايه از ژل يا خمير ريش، اينكار را مي كنند. اين نتايج بر اثر تراشيدن‌هاي نزديك بهم بوجود مي‌آيند. اين كار يك ايدة خوب براي مبتدي‌ها نيست
تراشيدن چند روز يكبار، در اوايل. زنان اغلب گزارش مي‌كنند كه آنها تا زماني كه موهاي واژنشان شروع به رشد نكنند، اقدام به خاراندن قسمتهاي واژنشان نمي‌كنند. هر چند روز يكبار بتراشيد و از يك حركت سبك استفاده كنيد. در ابتدا اين كار را براي پوست نازك و ظريف كودكانه بكار نبريد. از زمانيكه شما با تجربه شديد و پوستتان عادت كرد، تراشيدن را هر چند روز يكبار و يا هر روز انجام بدهيد. اگر شما بخواهيد كه مهبلتان را بتراشيد و آنرا اينطور دوست داشته باشيد، شما نمي‌توانيد كه آنرا گاهگاهي بتراشيد. سوزش و تحريك عصبي پوست شما را ديوانه مي‌كند
بعد از تراشيدن، يك محلول تسكين دهنده به پوست بماليد. مراقب باشد كه بو و يا مواد افزودني آن پوستتان را ناراحت نكند. روغن كودك ممكن است كه پوست شما را روان كند و اصطكاك پوستتان را كاهش دهد. با همان نيرويي كه براي كودك بكار مي‌بريد آنرا بماليد، اما پودرها براي مهبل و فرج بد هستند، اگرچه مقرون به صرفه مي‌باشند. كرمي بنام بيكيني زون(كرم مخصوص كناره‌هاي پا) وجود دارد كه براي راحت كردن پوست از ناراحتيهاي حاصل از تراشيدن است كه كمي گران مي‌باشد، اما براي مبتدي‌ها مي‌تواند كرم ارزشمندي باشد
از يك آئينه قدي ايستاده و نور كافي استفاده كنيد تا ببينيد كه چه مي‌كنيد. چونكه شما بطور غيرعادي انعطاف پذير نيستيد، قادر نيستيد كه كل مهبلتان را به وضوح ببينيد. اگر شما از آئينه استفاده نكنيد، احتمال زيادي وجود دارد كه بدنتان را ببريد
بعضي از زنان پيشناهد مي‌كنند كه در زماني كه اقدام به تراشيدن موهاي واژن نمي‌كنيد، از ليفهاي اسفنجي استفاده كنيد وقتي كه حمام مي‌رويد و يا دوش مي‌گيريد. به آرامي در جهت و خلاف جهت موها آنرا بكشيد. اين كار مرگ را از پوست برطرف مي‌كند و كمك مي‌كند كه غدد آن باز شوند و شانس رويش موها را كاهش مي‌دهد
زنان زيادي مي‌خواهند بدانند كه ايا روشهاي ديگري علاوه بر تراشيدن براي از بين بردن موهاي واژن وجود دارد يا نه. بله وجود دارد اما تراشيدن روشي است كه بيشترين استفاده را دارد. تنها راه از بين بردن دائمي موهاي واژن، الكتروليز است كه آن هم خيلي گران است. ليزرهاي كنوني بطور موقت موهاي واژن را از بين مي‌برند، اما با بكار بردن مكرر آن مقداري از موهاي واژن و يا همة آنها نازك شده و يا از بين مي‌روند. بعضي از زنان بوسيلة موم مالي اقدام به از بين بردن موهاي واژن مي‌كنند، كه اين كار باعث مي‌شود كه موهاي واژن براي مدت طولاني‌تري از بين بروند و پوست صاف‌تر و صيقلي‌تر باشد. موم مالي اگر هم يك فرآيند دردناك نباشد، اغلب ناراحت كننده است. بعضي از زنان از كرمهاي حاوي سود سوزآور براي از بين بردن موهاي واژنشان استفاده مي‌كنند، كه در كذشته آنها در آسيا و اروپا توسعه يافته بودند. بعضي از زنها شهامت آنرا دارند كه يكي پس از ديگري همة موهاي واژنشان را بكنند. اين كار ظاهراً كمتر از آنچه كه شما فكر مي‌كنيد دردناك است. بعضي از زنها از مواد شيميايي مانند كرمهاي اصلاح استفاده مي‌كنند كه ممكن است باعث سوزش بافتهاي ظريف مهبل بشوند كه نهايت احتياط در بكار بردن آنها بايد رعايت شود